عملکرد نمایشگرهای متمرکز

تکنولوژی

دیجیتال ساینیج، تهیه برنامه برای رادیو و تلویزیون، مدیریت محتویات و تکنیک توزیع، همگی فنون اصلی ای هستند که در پس دیجیتال ساین ایج ها نهفته اند و آنرا پیچیده می کنند.
خلاصه اینکه این تکنولوژی متشکل از درک این مطلب است که تابلو دیجیتال چطور کار می کند؟ چطور می تواند بی درنگ محتویات را ارائه دهد؟ به صورت های مختلف (ویدئو، انیمیشن، داده، عکس، صوت و پاورپوینت) وجود دارد؟ و آیا همه آنها به طور همزمان در چندین منطقه ارائه می شوند؟
این پدیده تقریباً بی شباهت به آن چیزی که در اینترنت مشاهده می کنید نیست. تنها چیزی که تفاوت دارد این است که در نرم افزار اطلاع رسانی، مخاطب نیازی به اینترنت ندارد.
موضوع تکنیکی مهم دیگر ورود دیجیتال ساینج در کنار خانواده ها بود. روندی که متخصصان معتقدند روز به روز دارد به هدف نزدیکتر می شود. شرکت های بزرگی سیستم خانگی را در قالب سیستم ساینیج گسترش دادند.

تصویر 1.1 – دیجیتال ساینیج حتی در خانه هم کاربرد دارد. در این مورد دیجیتال ساین ایج به شکل یک قاب عکس، به منظور نمایش عکس ها طراحی شده است.

یکی دیگر از جنبه های مهم سیستم اطلاع رسانی یکپارچه تفاوت آن با تلویزیون های قدیمی و اینترنت است. سیستم اطلاع رسانی متمرکز علاوه بر انعطاف پذیری می تواند فایل های مختلف را از منابع مختلف دریافت و ارائه دهد. به علاوه هدف بیشتر دیجیتال ساینج های امروزه ارائه اطلاعات و خدمات به مخاطبان در حال حرکت و تردد است، در حالیکه مخاطبان تلویزیون های قدیمی هنوز هم در خانه و به صورت ثابت به تماشای آن می نشینند. در پایان در حالیکه بیشتر مضامین تلویزیون از یک استودیوی نزدیک پخش می شود، مضامین نمایشگرهای متمرکز از یک مدیا پلیر، PC (کامپیوتر کوچک و قابل حمل) و یا یک سرور که در مکانی دور یا نزدیک نصب شده است، ارائه می شود. نکته قابل ذکر آنست که بیشتر مضامینی که در بالا ذکر شده تفاوت سامانه تبلیغات متمرکز با اینترنت را نیز به همان اندازه نشان می دهد، در حالی که دومی (اینترنت) رسانه کاملاً  تعاملی است
محتوای دیجیتال ساینیج می تواند یکی از این سه نوع و یا ترکیبی از آنها باشد. و این همان چیزی است که کاربرد  سیستم ساینیج را خاص و ویژه می کند. مثلاً یک نمایشگر غول پیکر در یک استادیوم ورزشی نیاز به مطالبی زنده دارد در حالیکه نمایشگری که ویژگی های یک مخلوط کن را در فروشگاهی بزرگ نمایش می دهد، قبلاً ضبط شده است.

  • زمان واقعی: پخش زنده ای که بلافاصله به نمایش گذاشته می شود مثل اخبار ورزشی در استودیوم  ها و اخبار مهم
  • نزدیک به زمان واقعی: داده هایی که به صورت خلاصه ذخیره می شوند تا از محل اصلی به جاهای مختلف نصب انتقال یابند مثل اطلاعات مربوط به سهام و کالاهای آماده عرضه، این نوع داده ها ظرف چند دقیقه منتقل می شوند.
  • غیر از زمان واقعی: محتویاتی که ذخیره می شوند و تا مدت ها بعد از تهیه هنوز هم قابل استفاده و در دسترس است مثل نمایش و تبلیغ محصولات و دیجیتال ساین ایج های هدایتی.

عملکرد اصلی نمایشگرهای متمرکز در برگیرنده مضامینی است که مثلاً در خرده فروشی ها برای نمایش دادن  قیمت کالا و یا افزایش آنها است. سپس محتویات روی کامپیوتر و یا وب سایت ذخیره می شود و برقراری ارتباط و ورود به سیستم را برای کارمندان امکان پذیر می سازد. ارتباطی با سرعت بالا، خدمات دیجیتالی جامع، خطوط دیجیتالی مشترک، از طریق ماهواره یا بی سیم. سپس فایل محتویات به کامپیوتر منتقل می شود (که به کارمندان کمک می کنند فایلی را که می خواهند در زمانی خاص و برای مخاطبان خاص انتخاب کنند)
اطلاعات تکنیکی از سیستم اطلاع رسانی با درک این نکته که اغلب بهترین مضامین برگرفته از بی نهایت فایل مختلف که به صورت یک جا و هم زمان روی نمایشگرهای مشابه به نمایش گذاشته می شوند، گسترش داده می شود.
بنابراین توسعه دهندگان برنامه ها و مضامین می توانند نمایشگرها را به لایه ها، مناطق و محدوده های مختلف تقسیم کنند و هر کدام از آنها را خودشان نصب کنند و به طور همزمان آنها را با سایر محتویات که به صورت ویدئو، عکس، لوگو، انیمیشن و … نشان داده می شود، تقارن و هماهنگ سازند. PC (کامپیوتر های شخصی) و مدیا پلیرها برنامه های مختلفی را به کار می برند تا به نمایشگرها ملحق شوند. پتانسیل محتویات روی صفحه نمایشگر و خلاقیت هایی که در آن بکار برده می شود کاملا واضح است بنابراین نمی تواند تغییر کند.
محتویات مشابه از طریق منابع مختلف ارائه می شود. این روزها کاست های VHS، CD ها و DVD ها جایگزین چیزهایی شده اند که کمتر نیازمند تلاش انسان ها هستند، که می تواند شامل محتویاتی باشد که از منابع مختلف بدست می آید (مثلا اینترنت، PC، فایل های flash memory، تلویزیون هایی با پروتکل اینترنت (IPTV)، ماهواره، رادیو، کابل، ارتباط از راه دور، شبکه های منطقه ای بی سیم و …). علاوه بر آن انعطاف پذیری های تکنیکی موجود به محتویات انعطاف بیشتری می دهد که آن انعطاف بر پایه نیازهای منطقه و مخاطبان آن است. وجود ابزارهای تکنیکی تضمین کننده عدم هم پوشانی مضامین صوتی و تصویری است که ممکن است با هم در تضاد باشند و همین باعث سردرگمی مخاصبان گردد.
به علاوه، یک ضرب المثل صنعتی می گوید که هرجایی که تابلو اعلانات وجود دارد، آنجا می تواند یک دیجیتال ساینیج نصب شود و راههای زیادی هست که باعث جذابیت محتویات می شود مثلا می توان روی یک صفحه نمایش درآن واحد کلی عکس نشان داد و یا یک کانال تلویزیونی واقعی را روی آن نمایش داد (مثل تلویزیون کودکان در انگلیس). در واقع زیبایی دیجیتال ساین ایج به این است که فراتر از ساینیج های کاغذی ای است زیرا دیجیتال ساینج می تواند جای صدها، شاید هم هزاران ساینیج کاغذی را که همگی ارائه دهنده یک مضمون هستند را بگیرد. علاوه بر این ها، از آنجایی که نرم افزار اطلاع رسانی یکپارچه به مشتریان مربوط می شود، به آنها این فرصت را می دهد که اطلاعات لازم را در مورد خدمات و کالاهایی که مورد نیازش است را بدست آورد.
باتوجه به تکنولوژی نهفته در پس نمایشگرها، توسعه فلت پنل با سایز کوچک و رزولوشن (Resolution) بالایی که دارند، ساخت دیجیتال ساینیج را ممکن ساخته است. این نوع پنل ها شامل ال سی دی، پلاسما پروژکشن، ال ای دی (به علاوه نمایشگرهایی که در محیط خارج از خانه نصب می شود و نمایشگر های لمسی) و همچنین کاغذهای دیجیتالی پرتوافکن (electronic paper) هستند که بیشتر آنها برای استفاده در فضای باز هستند.
بخش برنامه های دیجیتال ساین ایج، مدیریت پخش برنامه ها و تکنیک های اجرا و پخش آنها; که نویسنده آن لارس این گرمار لندسترم (Lars-Ingemar Lundstrom) است، روی جنبه تخصصی آن تمرکز می کند و خواندن این کتاب به همه کسانی که به دنبال جزئیات و بحث های خاص این موضوع هستند، بسیار توصیه می شود.
علاوه بر آن “لورا دیوس تیلور (Laura Davis-Taylor) و آدریان ویدمن (Adrian Weidmann)” در مورد اصل و اساس نمایشگرهای متمرکز داخل فروشگاه ها نکات زیر را بیان می کند:

  • محتویات تقریبا، همیشه در آخرین مرحله قرار می گیرند در حالی که تکنولوژی در مرحله دوم و همواره یکی از موارد ضروری است.
  • مشخص کردن هدف اصلی و ارزیابی ویژه پاسخ به سوالات، چرا و چگونه پیام ها تهیه می شوند، به طور طبیعی منجر به ایجاد دیجیتال ساینیج های بهتر با تکنولوژی بالاتر می شود.
  • طراحی محتویات و تکنولوژی به علاوه کل سیستم برای سود رسانی بیشتر به مشتریان، کارفرمایان و سرمایه گذران.
  • اجرای مضامین بر روی نمایشگر های نصب شده در فضای باز و مرتفع
  • کسب اطمینان از اینکه تمام بخش های سخت افزار (نمایشگرها، سرور، مدیاپلیر،PC  و …) برای استفاده طولانی مدت ساخته شده اند.