افزایش سرمایه گذاری با استفاده از نرم افزارهای دیجیتال ساینیج (Digital Signage) در شعب بانک ها

شعب بانک هایی که از نرم افزار دیجیتال ساینیج بهره می برند، صندوق دارانشان به فروشنده تبدیل شده اند.
شکی نیست که موبایل بانک و اینترنت بانک، بانک ها را وادار نموده است تا تبلیغات و مارکتینگ خود را تغییر داده و به سمت مدرن شدن قدم بردارند.
برخلاف باور عمومی، شعب بانک ها هنوز از عناصر مهم چرخه بانکداری محسوب میشوند.
چهار نفر از پنج نفر(تقریبا 78 درصد) مشتریان بانک ها می گویند که به طور مرتب در شعب بانک های محلی فعالیت مالی خود را انجام می دهند.
با توجه به آمار منتشر شده حداقل تا پنج سال آینده، بیشتر مردم هنوز ترجیح می دهند که به جای انجام آنلاین فعالیت های مالی خود، آنها را به روش مراجعه حضوری انجام دهند.
دو سوم شرکت کنندگان در این گزارش می گویند که تعطیلی شعبه بانک مورد نظرشان باعث ناراحتی آن ها می شود و تقریبا نیمی از آنها بانک خود را تغییر می دهند.
در حال حاضر شعبه های هر بانک به عنوان موتور اصلی فروش بانک محسوب می شوند.
با توجه به بررسی های اخیر، نزدیک به 60 درصد از خدمات سنتی بانک ها از طریق شعب بانک انجام می شود و این موارد در کوتاه مدت، شعبه های بانکی را کانال اصلی ارتباط بین مشتریان و بانک نگه می دارد.
به همین دلیل شعب بانک ها بسیارمورد توجه بازاریابان حرفه ای قرار دارد .
بازاریابانی که اهمیت مدرن کردن شعبه ها را درک می کنند، از دیجیتال ساینیج برای ایجاد یک محیط یکپارچه دیجیتال، آنلاین و ارتباط شبکه های تلفن همراه و شعب بانک ها استفاده می کنند.

باز هم مشاهده می کنیم که در سیستم بانکی هنوز هم تعامل با مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
این بانک های مدرن در حال تغییر شکل دادن شعب خود هستند. بدین ترتیب که شعبه ها از مراکز معاملاتی که مشتریان را به صندوقدارها وابسته می کنند به یک منبع پویای اطلاعاتی ارائه خدمات مالی، در حال تغییر هستند.
خدمات و اطلاعات مورد نیاز از طریق صفحات نمایش دیجیتال در دسترس می باشند. در نتیجه صندوقداران بانک از قدرت فروش خدمات بانک به مشتریان، تقویت پتانسیل شعبه و همچنین به روز کردن واحد خدمات بانکی به طور همزمان برخوردار هستند.

انتظارات مشتری، مشارکت و تعامل
به لطف تغییر در فناوری، مشتریان انتظار دارند هر وقت که به شعبه مراجعه می کنند به آن ها سریعاً پاسخ داده شود.
مطالعه اخیر اکسنچر”Accenture ” نشان داد که: 72 درصد از نسل متولد دهه 80 و بعد از آن، 75 درصد از نسل متولد دهه 60 و 70 و 69 درصد نسل متولد دوران بعد از جنگ جهانی دوم موافق این جمله هستند “من از موسسات مالی و مشاوران آن ها انتظار دارم که از قابلیت های صنایع پیشرو در عرصه تکنولوژی، در شرکت ها و سازمان های خود استفاده کنند”.
بانک ها اغلب عملکرد خود را در ارتباط با مشتریان براساس رضایت آنها از خدماتشان ارزیابی میکنند، اما خدمات بانک تنها بخشی از معادله است. شفافیت در هزینه ها و قراردادهای ساده تر و دسترسی به مشاوره بی طرفانه و با کیفیت، تماماً به ارزش مبادلات جدید بین بانک و مشتریان اضافه می شود که سطح بعدی بانکداری را تعریف میکند.
مشتری باید در مرکز عملیات شعبه باشد. شعب آینده، محیطی تعاملی، سرگرم کننده و جذاب هستند.
دیجیتال ساینیج سطحی از انعطاف پذیری و بهره وری برای شعب بانک فراهم میکند که تبلیغات چاپی هرگز قادر به فراهم کردن چنین مواردی نیستند. در بررسی های اخیر در مورد بیش از 2500 مدیر بازاریابی دیجیتال، از شرکت ExactTarget در مورد بودجه، اولویت ها، کانال ها و استراتژی برای سال 2014 پرسیده شد. این بررسی نشان داد که دو اولویت در سال 2014 از اهمیت بیشتری برخوردارند:

  • افزایش سرعت تبدیل (47 درصد)
  • افزایش و بهبود آگاهی از برند (46 درصد)

از لحاظ فیزیکی، بانک قادر است که تعداد زیادی پوستر، بروشور و آگهی را در هر زمان داشته باشد. دیجیتال ساینیج به این موارد محدود نمی شود، سیستم ساینیج می تواند پیام های متعددی برای هر محصول یا سرویس که برای سن خاص و یا قشری با درآمد مشخص آماده شده است را نشان دهد.
به عنوان مثال، یک زن و شوهر تازه ازدواج کرده ممکن است علاقه مند به اطلاعات در مورد خرید خانه باشند در حالی که یک فرد بازنشسته کمتر احتمال دارد به این آیتم علاقه مند باشد. هر یک ترجیح می دهند اطلاعات مربوط به شرایط خود را دریافت کنند.
معرفی دیجیتال ساینیج در شعبه فرصت غلبه بر این همه انتظارات رو به رشد مشتریان را ایجاد کرده است.
موسسه خرده فروشی پلات، تست 90 روزه ای انجام داد که به تجزیه و تحلیل رفتار 85000 مشتری بانک در 10 شعب مختلف ایالات متحده می پردازد.
برخی ازاین موارد عبارتند از:

  • زمان انتظار با استفاده از سیستم های فروش دیجیتال 10.8 درصد کاهش یافت.
  • اطلاع از خدمات ومحصولات با استفاده از دیجیتال ساینیج از 22 درصد به 45 درصد افزایش یافت.
  • 63  درصد مشتریان با استفاده از علائم دیجیتال موجود در شعبه اطلاعات لازم را کسب کردند و همچنین شاهد افزایش نرخ 40 درصد ترافیک بینندگان با ابزارهای دیجیتال ساینیج در مقابل ساینیج ثابت تنها با 4 درصد بیننده هستیم.
  • دوره سطوح فیزیکی نمایش به پایان رسیده و بانک ها دیگر نمی تواند به تنهایی از طریق فعالیت های تقلیدی برنده رقابت باشند.
  • در عوض، رهبران با پیدا کردن راه کارهای ابتکاری برای بهبود تجربه مشتری و انطباق با تغییرات بازار، برنده خواهند شد. برای جلوگیری از به حاشیه کشیده شدن، بانک های سنتی باید با نوآوری مستمر، در بازار برای خود مزیت رقابتی فراهم کنند.

ابزارهای تجارت
اطلاعات جمع آوری شده از مشتریان در داخل یک سازمان بانکی وجود دارد که یک تصویر کامل در مورد مشتری ارائه می کند، در مورد آنچه که در شعبه انجام می دهد، این که چه زمانی این فعالیت را در شعبه انجام داده است، همین طور مدت زمانی که آنها در شعبه حضور دارند، چگونه امور مالی خود را ساماندهی می کنند و این که کدامیک از محصولات و خدمات بانک برای آنها مناسبتر است .
برای جلب توجه مشتریان می توان در داخل و یا خارج از شعبه از صفحات Touch استفاده نمود (Video Wall). استندهای دیجیتال همه و همه برای ایجاد تجربه ای بهتر برای مشتری استفاده می شوند.
استفاده از ابزارهای سرگرمی در محیط بانک و مشاوره شخصی همه ابزارهای ضروری برای جلب توجه مشتریان هستند. اما همه آنها باید با هم استفاده شوند و مشتریانی که به احتمال زیاد به آنها پاسخ می دهند را هدف قرار دهند.
فن آوری صفحه نمایش لمسی یک راه بصری و تعاملی را برای مشتریان به منظور بررسی و نمایش گزینه های خدمات بانکی همراه با یک مشاور ایجاد کرده و این روش تعامل و برقراری ارتباط بین مردم را تغییر داده است .
یک صفحه نمایش لمسی که به عنوان میز هم قابل استفاده است و نمونه ای که بر روی دیوار تعبیه شده را تصور کنید. با استفاده از این ابزارها بازدید کنندگان می توانند هر جای شعبه که راحت هستند به تعامل و فعالیت بپردازند. اما فن آوری صفحه نمایش لمسی بیش از یک چیز جالب توجه است. این ابزار می تواند خود در نقش یک کانال ارتباطی کامل باشد که به مشتریان اجازه می دهد فرصتی برای دریافت سرویس های بانکداری شخصی داشته باشند (این شعبه آینده است).
در حالی که مشتریان در صف صندوق ایستاده اند، منتظر یک مشاوره مالی یا کارهای معمولی، اطلاع از فعالیت شعبه و … هستند، دیواره های لمسی Touch می توانند پیام های جالبی را برای مشتریان ارائه دهند. آنها می توانند جستجو در مورد وام خودرو یا وام مسکن از طریق صفحات لمسی را انجام دهند. با لمس کردن می توانند آخرین نرخ ارز را دریافت کنند. پیدا کردن گزینه های تامین مالی و انجام تحقیقات قبل از تصمیم گیری های مالی نیز می تواند توسط این ابزارها انجام گیرد.
برای اینکه بتوان بیشتر از دیجیتال ساینیج بهره برد بایستی تجزیه و تحلیل قوی در تمام مراحل و در سراسر سازمان مورد نظر انجام گیرد، باید به طور دائم در الگوریتم های تجزیه و تحلیل اطلاعات مشتریان بررسی کرد تا اطلاعات مخصوص آن مشتری را در اختیارش قرار دهیم. صفحات نمایش دیجیتال به افزایش شناخت از مشتری، تشویق و ارائه فرصت های تجاری نوین و افزایش کیفیت سرویس ها کمک شایانی می کند.

از صندوقداری تا فروشندگی
سیستم های دیجیتال ساینیج به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بخش ضروری از یک بانک هستند همچنین این ابزار در کمک به استراتژی بازاریابی داخل شعبه نقش مهمی ایفا می کند. این سیستم ها به ویژه برای نمایش پیام های طراحی شده برای نمایش برندینگ بانک و ترویج محصولات و خدمات آن بانک به کار می روند. به این صورت که، زمانیکه مشتری به صندوق دار می رسد در مورد بسیاری از جواب های سوالات خود و فعالیت مورد نظرش کاملا مطلع می باشد و می تواند یک مکالمه آگاهانه تر داشته باشد.
همچنین این شیوه مدیران شعب را قادر می سازد که بهتر محصولات و خدمات خود را به فروش برسانند و به سمتی پیش روند که از “صندوق دار ” به “فروشنده” تبدیل شوند.