مراحل خرید تجهیزات دیجیتال ساینیج ( Digital Signage)

برای خرید تجهیزات دیجیتال ساینیج بایستی ابتدا از ملزومات این تکنولوژی اطلاعاتی کسب می کنیم، این تجهیزات شامل موارد زیر می باشد.

تجهيزات و ملزومات تکنولوژی دیجیتال ساینیج (Digital Signage)
یك سیستم كامل Digital Signage از اجزای مختلفی تشكیل شده است. این اجزا به طور كلی شامل بخش‌های زیر است :

  • Display
  • Media Player
  • Digital Signage Software
  • Server
  • Network
  • User

بررسی دقیقتر تجهيزات تکنولوژی ساینیج:
Display
صفحات نمایش نخستین بخش از Digital Signage است كه به چشم می‌آید. هر پخش کننده تصویری كه دارای حداقل استاندارد‌های مورد نیاز باشد می‌تواند به عنوان یك Display در سیستم Digital Signage مورد استفاده قرار گیرد. انواع تلویزیون‌های LED، LCD و حتی CRT، تلویزیون‌های شهری Projection یا LED، انواع پروژكتور‌ها و از این قبیل در این فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرند. چنانچه اندازه صفحه نمایش مورد نیاز بسیار بزرگ باشد می‌توان از سیستم‌ VideoWall استفاده نمود. به كمك این فناوری می‌توان با قراردادن چند صفحه نمایش كنار یكدیگر یك تصویر بسیار بزرگ روی مجموع آنها نمایش داد. به غیر از پخش‌كننده‌های متعارف، تابلوهای LED نیز می‌توانند در سیستم Digital Signage كاربرد داشته باشند. به طور مثال تابلو‌های LED نمایشگر متن و همچنین تابلو‌های LED كه دارای پنل‌های مخصوص اعلام اعداد هستند، نیز كاربرد‌های تخصصی در حوزه تكنولوژی Signage دارا هستند.

Media Player
پخش كننده‌ها یا Media Player كامپیوتر‌های كوچكی هستند كه امكان نصب نرم‌افزار‌های تخصصی Digital Signage را فراهم می‌آورند. در واقع شاید بتوان از یك كامپیوتر معمولی یا حتی یك Notebook برای راه‌اندازی نرم‌افزار‌های Digital Signage بهره‌ گرفت اما باید دانست كه كامپیوتر‌های معمولی دارای حجم، وزن و سر و صدای زیادی هستند. در زمینه نگهداری نیز، استفاده از آنها در طولانی مدت باعث صدمه دیدن قطعات آن می‌شود. به همین دلیل در سیستم Digital Signage باید از كامپیوتر‌های ویژه‌ای استفاده کرد كه علاوه بر داشتن توان پردازشی و گرافیكی کاملا” متناسب، دارای طراحی صنعتی خاصی باشد كه با حجم و وزن بسیار کم، قابلیت كار در محیط‌های مناسب را داشته باشند.
كامپیوتر‌های Media Player می‌توانند به سادگی در اطراف یا حتی پشت صفحه نمایش نصب شوند تا علاوه بر زیبایی ظاهری، نیاز به كابل كشی را به حداقل برسانند. از طرفی برخی از صفحات نمایش كه به طور تخصصی برای Digital Signage طراحی شده اند خود دارای Media Player داخلی هستند.

Digital Signage Software
نرم‌افزار‌های تخصصی Digital Signage دارای اجزای مختلفی هستند. هر نرم افزار شامل يك بخش Server و يك بخش Client است. سرور بخش اصلی نرم‌افزار و همچنين بخش اصلی Digital Signage است. در واقع تمام محتوای مورد نظر كاربر، بر روی Server، Upload می‌گردد. سپس كاربر با طراحی Layout شیوه چيدمان محتوای مورد نظر خود را بر روی صفحه نمايش تعيين می‌كند. همچنين كاربر می‌تواند با انجام تغييرات به طور دستی يا خودكار محتوای دلخواه خود را به‌روزرساني کند. در لايه Server نکته های مختلفی بايد مورد بررسی قرارگیرد. معمولا بهتر است يك دستگاه Server مناسب برای اين منظور اختصاص داده شود. از سويی نرم افزار‌های Digital Signage با ابزار جانبی بسيار زياد خود امکان بهره‌برداری هرچه بهتر از اين پروژه را دراختيار می گذارد. به طور مثال يك نرم‌افزار قدرتمند Digital Signage امكان دسترسی كامل از طريق محيط Web را فراهم می سازد. بدين ترتيب می‌توان از راه دور محتوای مورد نظر را بر روی Server مديريت نمود.
نرم‌افزار‌های تخصصی Digital Signage دارای اجزای مختلفی هستند. هر نرم افزار شامل یك بخش Server و یك بخش Client است. سرور بخش اصلی نرم‌افزار و همچنین بخش اصلی Digital Signage است. در واقع تمام محتوای مورد نظر كاربر، بر روی Server، Upload می‌گردد. سپس كاربر با طراحی Layout شیوه چیدمان محتوای مورد نظر خود را بر روی صفحه نمایش تعیین می‌كند. همچنین كاربر می‌تواند با انجام تغییرات به طور دستی یا خودكار محتوای دلخواه خود را به ‌روزرسانی کند. در لایه Server نکته های مختلفی باید مورد بررسی قرارگیرد. معمولا بهتر است یك دستگاه Server مناسب برای این منظور اختصاص داده شود. از سویی نرم افزار‌های Digital Signage با ابزار جانبی بسیار زیاد خود امکان بهره‌ برداری هرچه بهتر از این پروژه را دراختیار می گذارد. به طور مثال یك نرم‌افزار قدرتمند Digital Signage امكان دسترسی كامل از طریق محیط Web را فراهم می سازد. بدین ترتیب می‌توان از راه دور محتوای مورد نظر را بر روی Server مدیریت نمود.
لایه Client معمولاً یك نرم افزار كوچك و انعطاف پذیر برای دریافت Content و Layout از Server مركزی است. این نرم‌افزار امكانات امنیتی را نیز برای حفظ محتویات قابل نمایش در اختیار قرار می‌دهد. لازم به یادآوری است كه كیفیت پخش تصاویر علاوه بر نرم‌افزار لایه Client به توانایی سخت‌افزاریMedia Player نیز بستگی دارد.
شایان ذکر است كه می‌توان بخش محتوایی یك سیستم Digital Signage را پكیج كاملی از سخت‌افزار‌های Media Player و Server مورد نیاز و همچنین نرم‌افزار مدیریت محتوا شامل لایه Client و Server دانست.

نحوه عملكرد نرم‌افزار دیجیتال ساینیج (Digital Signage)
Server
سرور‌های سیستم Signage سرور‌های خاصی نیستند. هر چند توان پردازشی مورد نیاز Digital Signage در سطح قابل توجهی باید باشد، اما می‌توان از سرورهای معمولی هم برای این منظور استفاده کرد. از این گذشته در شرایط عادی، حتی می‌توان از یك كامپیوتر PC با مشخصات مورد تایید، به عنوان سرور Digital Signage بهره گرفت. لازم به ذكر است، با توجه به امكانات دسترسی در مورد نرم‌افزار Digital Signage می‌توان محتویات مورد نظر را از راه دور بر روی آن قرار داد.
بهتر است سرور Digital Signage در محیط‌های استاندارد ( مثلا اتاق سرور ) نگهداری گردد.

Network
شبكه مورد نیاز Digital Signage می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. اصولا Digital Signage در هر شبكه‌ای كار می‌كند. از آنجائیكه دستگاه‌های Media Player محتویات Digital Signage را Download كرده و سپس نمایش می‌دهند، به پهنای باند زیادی نیاز ندارند. حتی می‌توان با كمترین پهنای باند ارتباط با سرور را برقرار ساخت. تجهیزات Media Player قادر هستند بدون اتصال به سرور، آخرین محتوا را به صورت Cyclic ( دوره ای ) نمایش دهند.
بنابراین اگر شبكه موجود به هر دلیل دچار اختلال شود، نمایش مختل نشده و پس از برقراری مجدد شبكه، محتوا به روز‌رسانی شده و نمایش داده می‌شود. در این بین یك استثنا وجود دارد یعنی كه اگر قرار باشد یك Media Player تصاویر وب را نمایش دهد حتماً باید به اینترنت متصل بوده و همیشه باید به شبكه دسترسی داشته باشد، چرا كه امكان Cache شدن تصاویر اینترنتی همیشه ممكن نیست.
نكته‌ حائز اهمیت این است كه برخی Media Playerها مجهز به شبكه بی سیم هستند. در این صورت می‌توان آنها را به Access Point متصل کرد تا هزینه‌ها و دردسر‌های كابل‌كشی به حداقل برسد.

User
كاربران سیستم Digital Signage بیشتر در لایه Administrator تعریف می شوند. به عبارت دیگر تكنولوژی Digital Signage دارای یك لایه كاربر در نقش مدیر سیستم می‌باشد. مدیر سیستم می‌تواند محتوای مورد نظر را بر روی سرور قرار دهد و نمایشگران را مدیریت نماید. او همچنین می‌تواند Layoutهای متفاوتی را به صفحات نمایش مختلف اختصاص دهد. نرم‌افزارهای Digital Signage، به دلیل اهمیت نقش اطلاع رسانی درست، مسائل امنیتی را به خوبی زیر پوشش خود قرار می‌دهند، به این صورت تمام اطلاعاتی كه روی نمایشگر‌ها قرار می‌گیرد در اختیار مدیر سیستم خواهد بود.