اهداف دیجیتال ساینیج ( Purpose of Digital signage )

دیجیتال ساینیج امروزه برای بیان مفاهیمی به کار می رود که به 4 بخش مجزا تقسیم می شود( که اغلب این 4 بخش با هم ارتباط دارند):

  1. بازرگانی
  2. اطلاع رسانی
  3. تجربی
  4. رفتاری

1. بازرگانی
شکی نیست که بخش تجاری دیجیتال ساینیج مهمترین بخش این پدیده است. در مقیاس بزرگتر بخشی از یک صنعت است، جایی که در آن پول قرار دارد. به علاوه، استفاده تجاری از دیجیتال ساینیج پاسخی است به بی نظمی محیط تبلیغ کنندگان کالا و در ضمن سبب می شود مشتریان آنها، خود را در آستانه ورود به قرنی جدید بیابند.
دلیل این بی نظمی، تمایل مصرف کنندگان به نادیده گرفتن پیام های بازرگانی و همچنین کمبود تبلیغات جذاب و پر معناست. تبلیغاتی که بتواند نیاز مصرف کنندگان را برآورده سازد.
برخی از فرم های کلیدی دیجیتال ساینیج منجر به پیشرفت کاربردهای تجاری می شود. اول شکل سنتی محصولات و سرویس های فروش است. دوم کاربرد علامت تجاری ابداع شده و گسترش آن است و بعدی به عملکرد رفتاری دیجیتال ساینیج برمی گردد. این دیگر به خود مصرف کننده بر می گردد که از یک فروشگاه کوچک خرید کند یا بیشتر منتظر بماند و پول بیشتری بپردازد.

2. اطلاع رسانی
در سالهای اخیر کاربرد دیجیتال ساینیج و نمایشگرها از پاریس فرانسه گرفته تا شانگهای چین گسترش پیدا کرده است. از آنجایی که فرودگاه ها همیشه در مدرن بودن پیشتاز هستند، نصب دیجیتال ساینیج های بزرگ و واضح امری ساده است. امروزه بیشتر این نمایشگرها محدود به اطلاعات پرواز و داده های آن است در حالی که پیش بینی می شود در آینده مستقیماً با امور تجاری، رفتاری و تجربی در ارتباط باشند.
مثال دیگر می تواند صف های طولانی انتظار برای یک مسافر بین المللی که تازه وارد یک کشور جدید شده و دارد خودش را برای مصاحبه با گمرک محلی آماده می کند، باشد. این یک فرصت ویژه برای اطلاع رسانی به یک مسافر با زبان خودش است و پرسیدن اینکه چرا، چطور و چگونه مهاجرت کرده است، استرس مسافر و یا مقیم جدید را کاهش می دهد و به او کمک می کند که بهتر عمل کند و با نمایشگر گمرک ارتباط برقرار کند.
مثال ساده بعدی اتاق انتظار مراکز درمانی است، جایی که به بیماران محصولات دارویی مختلف و سرویس هایی را از طریق دیجیتال ساینیج ارائه می دهد.

3. تجربی
یک مرکز درمانی و یا مطب دکتر را تصور کنید، همه بیماران منتظر ویزیت هستند. همه عصبی هستند، استرس دارند و زمان خیلی دیر می گذرد. بیشتر این نگرانی ها نشات گرفته از این است که نمی دانند به چه بیماری ای مبتلا شده اند و چطور درمان می شوند.
در این سناریو سرویس جدیدی از دیجیتال ساینیج مثل تلویزیون برای کودکان معرفی می شود. مثال دیگری که در عکس 1.9 نشان داده شده است. سیستم دیجیتال ساینیج “مایوکلینیک” است که فعالانه دیجیتال ساینیج را برای استفاده پزشکان، پرستاران و کارمندان آن گسترش می دهد.

 

تصویر 1.9

نمونه ای از پوستر دیجیتالی مایوکلینیک در “روجستر” که مخاطبانش کارمندان و بیماران اند (کپی رایت 2007، دارایی های مایوکلینیک. حق چاپ محفوظ، انتشار با کسب اجازه)

در هر کدام از این مثال ها، تلاشی صادقانه از جانب صاحبان مشاغل، تولیدکنندگان و اپراتورهایی که می خواهند اطلاعات لازم را به بیماران بدهند و به آنها کمک کنند تا زمان خسته کننده و پر استرس را به پایان برسانند، وجود دارد.
مثال دیگر، دیجیتال ساینیج هایی است که در مراکز پرتردد مثل هتل ها، سالن های ماساژ و رستوران ها نصب می شود و مانند بیمارستان ها و مراکز دامپزشکی دیجیتال ساینیج در آن مکان ها نیز به تحمل ساعات انتظار کمک می کند. به هر حال پیام رسانی شامل همه چیز می شود از طرز تهیه غذا گرفته تا اطلاعات مربوط به مراکز عمومی و مراکز درمانی و محصولات دارویی و سایر اطلاعات مربوط به بیماران و یا مشتریان. به علاوه، همانطور که این مثال ها کاربردهای امروزی نمایشگرهای دیجیتال را نشان می دهند، بیانگر نمایشگرهای آینده نیز هستند.

4. رفتاری
در مراکز خدماتی مثل بانک و اداره پست نیز مشتریان در صف های طولانی برای انجام کارشان انتظار می کشند. در چنین شرایطی مشتریان تقریباً گرفتار هستند و هیچ چاره ای جز انتظار در صف های طولانی و خسته کننده ندارند. علاوه بر آن، با نبود یک عامل سرگرم کننده مثل دیجیتال ساینیج، آنها هیچ کاری ندارند که انجام بدهند و همین مسئله آنها را بیشتر عصبی می کند و باعث می شود افکار پوچ به سراغشان بیاید و دائم با موبایلشان خودشان را سرگرم کنند.
وجود یک دیجیتال ساینیج که در یک محل مناسب نصب شده باشد و پیام های مرتبط و مهیج پخش کند، نه تنها می تواند به سپری شدن زمان کمک کند بلکه مهمتر از آن می تواند محصولات و سرویس های داخل آن مکان را تبلیغ کند. بنابراین مشتریان بانک تشویق می شوند که سیستم صورت پرداخت اتوماتیک را فعال کنند تا بتوانند حساب پس اندازشان را چک کنند به جای آنکه مدت ها در صف منتظر بمانند. و یا مشتریان اداره پست تشویق می شوند که از ماشینی استفاده کنند که خودش بسته آنها را وزن می کند، آنرا در قفسه مخصوص قرار می دهد و سپس آنرا وارد انبار مخصوص و بعد از کارت اعتباری خود برای پرداخت هزینه پست استفاده کنند. در پمپ بنزین نیز مشتریان می توانند در حالیکه دارند بنزین یا گاز می زنند مورد خطاب قرار بگیرند و اطلاعات لازم را در مورد آب و هوا، فروشگاه ها و سایر مکان های مرتبط دریافت کنند و تشویق شوند که یک محصول خاص را خریداری کنند.