دیجیتال ساینیج

تصویر دیجیتال ساینیج

Signage یا همان اطلاع رسانی بصری به معنای عرضه ی محتوا از طریق نشانه های تصویری است که جایگزین واژگان شده اند و پیام های بیش تری درمقایسه با نمادهای زبانی انتقال می دهند. با پیشرفت های صورت گرفته در حوزه فن آوری های ارتباطی مفهوم دیگری با عنوان Digital Signage یا “سامانه نمایش محتوای یکپارچه” وارد ادبیات روابط عمومی ها گردید و جای خودش را در میان ابزارهای ریز و درشت روابط عمومی الکترونیک به خوبی یافت.

این سامانه توانسته با گردآوری بسیاری از ویژگی های فن آوری های ارتباطی، گام بلندی در تحقق روابط عمومی های نوین الکترونیک بر دارد.
به طور ویژه، استفاده از محتواهای گرافیکی و تصویری در پیام رسانی، تا حد زیادی توانسته اثرات بیش تری بر مخاطب داشته باشد. طبق پژوهش های انجام شده نیز، اطلاع رسانی گرافیکی و تصویری دارای قدرت بسیار زیادی است و بر اساس همین تحقیقات، مهم ترین اولویت روابط عمومی ها برای تولید و استفاده از محتوا، افزایش قدرت اطلاع رسانی با استفاده از جذابیت های بصری به شمار می آید. بنابراین به نظر می رسد مسیر اطلاع رسانی سازمانی به گونه ای تغییر یافته که ناگزیر از بهره مندی از فن آوری های نوین اطلاع رسانی است؛ زیرا از یک سو به باید در زمانی کوتاه و فضایی محدود، حجم بالایی از اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار دهد و از سوی دیگر تنها با تکیه بر فن آوری ها است که این مهم تحقق می یابد.

پروژه دیجیتال ساینیج

توضیح تصویر: رونمایی از پروژه ردا توسط معاون وزیر نیرو

امروزه فناوریDigital Signage در جهان به عنوان ابزار بسیار نیرومند تبلیغاتی و اطلاع رسانی در اختیار بشر قرار گرفته است .ساینیج به قابلیت پخش انواع فرمت های تصویری ، صوتی ، ویدئویی ، متون روان و کانال های تلویزیونی دیجیتال را دارد.مدیر سیستم قادر خواهد بود اطلاعات مورد نظر خود را کنار هم بچیند.با پررنگ شدن اهمیت نقش اطلاع رسانی و ارائه آگاهی در رده سازمانی و شرکت ها و … استفاده از این تکنولوزی بیش از گذشته ترغیب شده است.دیجیتال ساینیج نه تنها می تواند راهی موثر برای انتقال اطلاعات به پرسنل سازمان ها باشد بلکه با ارائه خدمات تصویری می تواند بازدیدکنندگان را مخاطب قرار دهد. این سیستم ترکیبی از فیلم وعکس و صفحات وب است که می تواند در رستوران ، لابی ، نمازخانه و یا سالن انتظار مورد استفاده قرار گیرد.

پروژه دیجیتال ساینیج

توضیح تصویر: سیستم دیجیتال ساینیج اجرا شده در بانک گردشگری

کاربردهای دیجیتال ساینیج

برای آشنا شدن با دیجیتال ساینیج ابتدا باید با دو مفهوم جامع و مهم آشنا شد که عبارتند از صفحه نمایش دیجیتالی و ساینیج : صفحه نمایش دیجیتالی نوعی صفحه نمایش الکتریکی است. اطلاعات، برنامه‌های تلویزیونی، منوها، تبلیغات و دیگر پیغام‌ها را می‌توان از این طریق نمایش داد. علائم و نشان‌های دیجیتالی مثل ال‌ئی‌دی، ال‌سی‌دی، ویدئو پروژکتور و نمایشگر پلاسما را می‌توان به عنوان صفحه نمایش دیجیتالی در محیطهای خصوصی و عمومی مثل فروشگاه‌های خرده فروشی، هتل‌ها، رستوران‌ها و شرکت‌ها (مثل ساختمان بورس) به کار برد.ساینیج (Signage) به انگلیسی: درمفهوم کلی به معنای اطلاع رسانی دیداری و معمولاً از طریق بردها و تابلوها می‌باشد. به عبارت دیگر کلیه تابلو‌های اطلاع رسانی را که دارای پیغام‌هایی برای بازدید کنندگان هستند می‌توان Signage نامید. از تابلو‌های اطلاع رسانی شهری و ترافیکی گرفته تا بیلبردها و پرده‌های عظیم تبلیغاتی و حتی تابلو‌های صرافی‌های ارز و طلا، همه در زمره Signage قرار می‌گیرند. به بیان کلی هرجا که اطلاعاتی روی یک صفحه بزرگ برای بازدیدکنندگان وجود داشته باشد می‌توان آن را Signag نامید.

پروژه دیجیتال ساینیج تراس

توضیح تصویر: پروژه ساینیج مشاوران املاک تراس

بدین ترتیب Digital Signage عبارت است از یک سیستم ترکیبی متشکل از سخت افزار‌ها و نرم افزار‌های تخصصی که امکان نمایش طیف گسترده‌ای از اطلاعات را با کاربری‌های متنوع در بستر شبکه فراهم می‌نماید. امروزه فناوری Digital Signage در جهان به عنوان ابزار بسیار نیرومند تبلیغاتی و اطلاع رسانی در اختیار بشر قرار گرفته‌است. چرا؟ یک تعریف ساده از دیجیتال ساینیج،به این معنی است که با استفاده از صفحات نمایش برای پخش استراتژیک و هدفمند تبلیغات یا محتوای چندرسانه ای در اماکن و مسیرهایی که مورد توجه زیادی قرار دارد، می باشد. با توجه به این تعریف در عصرارتباطات، شما این تکنولوژی در حال پیشرفت را بیشتر و بیشتر خواهید دید و تاثیرات آن را بر دنیای اطلاع رسانی احساس خواهید کرد زیرا هیچ رسانه ایی به این میزان قادر نخواهد بود محتوای پویا (Dynamic Content) را در مکان و زمان صحیح و مناسب با بیشترین تاثیر گذاری به نمایش درآورد. در مقایسه با سیستم سنتی ساینیج چاپی، دیجیتال ساینیج شما را قادر خواهد ساخت تا به بیشترین تاثیر بر مخاطب در زمان مناسب و موردنظرتان برسید. زمانیکه از متدها و روشهای معمولی اطلاع رسانی استفاده می کنید و آن را در محل مورد نظرتان قرار می دهید دیگر این امکان را نخواهید داشت که تجدید نظر یا تغییری در آن ایجاد کنید.

پروژه دیجیتال ساینیج سازمان بازنشستگی

توضیح تصویر: پروژه دیجیتال ساینیج سازمان بازنشستگی کل کشور

اما با دیجیتال ساینیج، نه تنها شما قادر به انتشار اطلاعات مدنظراتان در بالاترین سرعت با ذخیره هزینه چاپ خواهید بود بلکه این امکان برای شما وجود دارد تا اطلاعات منتشر شده خود را از مکانی دیگر حتی از داخل هواپیما بروزرسانی و نظارت کنید. امروزه دیجیتال ساینیج جایگاه خودش را در تمام حوزه ها به خوبی پیدا کرده است:از خورده فروشی ها تا شرکت های بزرگ از بیمارستان ها تا هتل ها مراکز بازرگانی تا مدارس و دانشگاه ها چرا؟ زیرا توجهات را به تسخیر خودش در می آورد زمانیکه شما می خواهید:
مردم را از رویدادها و آخرین تغیررات آنها آگاه سازیدفروش را بالا ببرید یا وفاداری خود نسبت به یک برند خاص نشان دهید یا بخواهید یک پیام ضروری را فورا ابلاغ کنیدو نکته ایی که می تواند در مورد دیجیتال ساینیج از اهمیت بالایی برخورد باشد مقرون به صرفه بودن آن حتی در شرکت های کوچک است.میزان پیچیدگی در اجرا و استفاده از دیجیتال ساینیج بستگی به موارد زیر دارد:
تعداد افراد و اماکنی که می خواهید اطلاع رسانی کنید
مقیاسی که در نظر می گیرید با توجه به توسعه آینده کاری
چگونگی مدیریت، توزیع و بروز رسانی محتوا
نوع محتوایی که می خواهید نمایش و اطلاع رسانی کنید
همانطور که گفته شد، محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند از تعدادی اشکال و فرم های متفاوت باشد :
متون ثابت
متون متحرک(RSS)
عکس
گرافیک
فایل فلش
فایل ویدئو که از پیش ضبط شده
پخش تصاویر زنده

همه این فرمها می تواند توسط خود شما و یا اگر بودجه شما این اجازه را میدهد توسط شرکت های تبلیغاتی تهیه و آماده گردد. پس از آماده سازی محتوا، روشهایی برای استفاده از این محتوا وجود دارد:

DVD Player
USB Flash Driver
مدیا و فایل سرور
وب

برای شروع به چه چیزی نیاز دارید؟

شما همین امروز می توانید با توجه به روشهای ذکر شده یک دیجیتال ساینیج با استفاده از یک LCD یا یک نمایشگر پلاسما و یک دستگاه Standalone Media Player Loader به همراه فرم های مختلفی از محتوا داشته باشید. در این کاربرد Standalone Media player Loader معمولا در پشت صفحه نمایش قرار میگیرد و بروز رسانی محتوا با توجه به زمانبندی شما برای آنها به صورت روزانه یا هفتگی انجام می پذیرد. اگر چه این مدل، اقتصادی ترین راه ایجاد و فعال سازی دیجیتال ساینیج است اما دارای محدودیت هایی بی شماری نیز هست. با Standalone Player ، شما فقط می توانید محتواهای از قبل آماده شده و ضبط شده را اجرا نماید و برای بروز رسانی نیاز به حضور شما در محلPlayer دارد و اگر شما بخواهید از چند صفحه نمایش استفاده کنید،